----
Uczniowie uczęszczający na kółko historyczne „Pancerni” z wielką radością poznali tajemnice pracy archeologa. Źródłem wiedzy w obecnym nauczaniu zdalnym są ciekawostki i zdjęcia oraz wirtualne spacery po zabytkach z przeszłości.
Bardzo często nie zdajemy sobie sprawy, że na naszych ziemiach w minionych wiekach żyli inni ludzie. Jeszcze całkiem niedawno, w XVIII wieku wiedza na temat starożytnych cywilizacji, ludów i imperiów istniejących w odległych od Europy czy też Ameryki Północnej regionach świata była zerowa. Dopiero za sprawą kilku śmiałków szukających przygód, zaczęła rodzić się archeologia.
Archeolog skupia się na badaniu i szukaniu pozostałości grupy ludności, która w danym czasie na badanym terenie, bez wchodzenia w szczegóły kim byli, odkrywa jak żyli.
Obiekt archeologiczny to najczęściej duży, nieruchomy zabytek jak gród, dom, świątynia lub grób.
Artefaktem nazywamy każdy obiekt zmieniony ludzką ręką. Zwykłe kamienie z rzeki przeniesione na inne miejsce stają się artefaktami. W przeciwieństwie do stacjonarnego obiektu artefakt łatwo przenieść. Jest nim wszystko: od kawałka ceramiki przez ozdoby, broń, ubranie, wozy po machiny oblężnicze.
Artefakt i obiekty archeologiczne są znajdowane na stanowisku archeologicznym. Jest to miejsce, w którym je odnaleziono. Może to być osada zamieszkiwana przez ludzi przez określony czas, ale może też być miejsce gdzie wędrowcy usiedli na kamieniu i naprawiali narzędzia, pakowali zebrane owoce, oprawiali upolowane zwierzęta lub zmarli w drodze jak Ötzi — Człowiek Lodu.
Zapraszam wszystkich do pooglądania krótkiego filmu o pracy archeologa oraz do wirtualnego spaceru po średniowiecznym klasztorze chrześcijańskim w Ghazali.
Zdjęcia pochodzą ze stron:
Film o pracy archeologa:
https://www.youtube.com/watch?v=BM8G1tsB8i4&feature=emb_logoPozdrawiam
Wirtualny spacer po chrześcijańskim klasztorze Ghazali:
Pozdrawiam
Paweł Olejarczyk