----
Edukacja w dużej mierze opiera się na interakcji pomiędzy nauczycielem a uczniem oraz pomiędzy uczniami w klasie. Dzieci, pracując w zespołach, doskonalą umiejętności komunikacji i współpracy w grupie. W czasie nauki zdalnej właśnie te relacje ucierpiały najbardziej. Komunikacja pomiędzy nauczycielem a uczniem oraz pomiędzy uczniami czasami odbywa się bez kontaktu wzrokowego (wyłączone lub bardzo słabe kamerki) oraz z licznymi trudnościami w swobodnej komunikacji słownej (nie działające lub wyłączone mikrofony). Trudności w komunikacji na lekcji prowadzą do obniżenia jakości edukacji i problemów w opanowaniu i doskonaleniu umiejętności szkolnych. Przy włączonej kamerze uczniowie widzą się wzajemnie i mogą wykonywać wspólnie zadania. Ponadto nauczyciel jest w stanie zauważyć, że uczeń wymaga pomocy w określonym zadaniu, jest zdezorientowany lub wręcz przeciwnie – doskonale radzi sobie sam w pracy nad zagadnieniem. Bieżące monitorowanie pracy uczniów ułatwia też utrzymanie dyscypliny i zwiększa koncentrację dzieci w pracy na lekcji. Ponadto, kontakt wzrokowy i interakcje słowne pomiędzy uczniami, pozwalają na utrzymywanie i rozwijanie relacji z kolegami i koleżankami z klasy. W badaniu „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”, przeprowadzonym w 2020 roku, zespół badaczy zdiagnozował, na jakim poziomie kształtują się relacje społeczne uczniów w czasie nauki zdalnej. Ponad połowa uczniów uważa, że ich relacje rówieśnicze w klasie przed pandemią były lepsze. Co piąty uczeń ma poczucie, że relacje z wychowawcą/wychowawczynią były lepsze przed pandemią. Kontakt poprzez narzędzia komunikacyjne online nie wynagrodzi dzieciom w stu procentach braku relacji „w realu”, jednak może zmniejszyć negatywne konsekwencje izolacji społecznej i ułatwić naukę w domu.
Pomimo dużych plusów używania kamer i mikrofonów w nauce zdalnej, nadal część uczniów nie chce lub boi się włączyć je na zajęciach. Poniższa prezentacja pozwoli rozwiać niektóre wątpliwości związane z używaniem tych narzędzi komunikacji w nauce zdalnej. Zachęcamy do lektury!
Katarzyna Gąska – pedagog szkolny
Małgorzata Folcik – psycholog szkolny
Paulina Matuszek – psycholog szkolny