----
Dzieci są jak motyle na wietrze.
Niektóre potrafią latać wyżej niż inne,
ale każde z nich lata najlepiej jak może
Po co więc porównywać je do reszty?
Każde jest inne
Każde jest wyjątkowe.
Każde jest piękne.
KRÓCEJ ALE CZĘŚCIEJ
Lepiej ćwiczyć krócej, ale kilka razy dziennie, niż raz na tydzień długo. Ćwiczenia nie będą takie nużące, a dziecko będzie nabierało nawyków prawidłowego mówienia w sposób najbardziej zbliżony do naturalnych sytuacji.
ĆWICZMY RAZEM
Ćwicz razem z dzieckiem. Czasem dorośli wstydzą się robienia dziwnych min przed lustrem. NIEPOTRZEBNIE!! Jeśli należysz do tych osób pozbądź się fałszywego wstydu i doceń co nasza buzia
i nasz język potrafią. Ćwicz z dzieckiem i dobrze się przy tym baw!
KONTAKT Z LOGOPEDĄ
Bądź w stałym kontakcie z logopedą, prowadzącym terapię aby na bieżąco omawiać postępy dziecka, zapytać o sposób wykonywania ćwiczeń, aby uniknąć mimowolnych błędów podczas ich wykonywania.
STAŁA PORA ĆWICZEŃ
Dziecko łatwiej zaakceptuje wykonywanie ćwiczeń logopedycznych jeśli staną się one częścią codziennego rytuału. Najlepiej kojarzyć ćwiczenia z codziennymi zajęciami np. po obiedzie lub po kolacji.
CZAS
Daj dziecku czas. Każda nowa umiejętność potrzebuje czasu, aby się rozwinąć i utrwalić. Tylko systematyczna praca i wytrwałość pozwolą osiągnąć cel jakim jest poprawna mowa i komunikacja.
WAŻNE CECHY – CIERPLIWOŚĆ I KONSEKWENCJA.
Nie wyśmiewaj dziecka, jego wady ani braków postępów. Czasami mijają długie miesiące zanim pojawią się pierwsze efekty terapii. Twoja konsekwencja w wykonywaniu ćwiczeń jest ubezpieczeniem sukcesu.
NAUKA PRZEZ ZABAWĘ
Wykonaj wraz z dzieckiem pomoce do ćwiczeń lub wykorzystaj zabawki, które dziecko najbardziej lubi. Ucząc przez zabawę sprawimy, że dziecko polubi ćwiczenia logopedyczne.
NAUKA „ PRZY OKAZJI”
Wykorzystaj każdą możliwą sytuację, aby „przemycić kilka słówek, ćwiczeń buzi i języka lub ćwiczeń oddechowych. Ćwiczyć można w każdej sytuacji, w sklepie, na spacerze, podczas spontanicznej rozmowy z dzieckiem. Wiele zależy od Twojej inwencji.
NAGRODY
Za solidną pracę należy się nagroda! Podczas ćwiczeń niech to będzie słowna pochwała np. BRAWO! WSPANIALE!
Po osiągnięciu pewnego etapu, możemy dziecku ofiarować małą nagrodę rzeczową np. naklejkę, kolorowankę itp.