SPOTKANIE ZE SZTUKĄ

Home / Aktualności / SPOTKANIE ZE SZTUKĄ
Treść wiadomości
----

Obcowanie ze sztuką to ważny element rozwoju człowieka w każdym wieku. Wychowanie przez sztukę służy poznawaniu rzeczywistości oraz moralnemu wychowaniu człowieka, polega na pobudzaniu kreatywności, dostarcza radości, wzmacnia wiarę w swoje umiejętności, uczy działania w grupie. Już małe dzieci lubią opowiadać, śpiewać, odgrywać role, rysować, malować i kleić. Znajdują w tym przyjemność i satysfakcję.

Sztukę można podzielić na następujące dziedziny:

1.      AKTORSTWO

2.      FOTOGRAFIA

3.      KINEMATOGRAFIA

Wyróżnikiem danego gatunku filmowego może być spodziewana reakcja odbiorcy (np. horror, komedia, film sensacyjny), temat (np. film wojenny, film biograficzny), forma (np. film muzyczny, film przygodowy), czas akcji (np. film historyczny, film kostiumowy, film fantatycznonaukowy), technologia (np. film animowany).

4.      LITERATURA

5.      MUZYKA

Utwory muzyczne można porządkować m.in. ze względu na ich przeznaczenie, sposób wykonania albo liczbę występujących w zespole muzyków. Na podstawie tych kryteriów wyodrębnia się różne rodzaje muzyki.

6.      SZTUKI PLASTYCZNE

·         rysunek – podstawa wszystkich innych dziedzin plastyki (techniki: ołówki, węgiel, kredki, pastele, tusz).

·         malarstwo (tematy: portret, pejzaż, martwa natura, scen rodzajowe i historyczne).

·         rzeźba – dzieło sztuki w trzech wymiarach (pomnik, popiersie, płaskorzeźba).

·         architektura – sztuka pod gołym niebem (mieszkaniowa, sakralna, pałacowa, obronna).

·         grafika – artystyczna i użytkowa (projektowanie plakatów, szaty graficznej płyt, książek, czasopism, opakowań).

7.      TANIEC

·         Taniec jako forma spektaklu (np. balet, kankan).

·         Taniec sceniczny (np. taniec klasyczny, współczesny, historyczny).

·         Taniec rozrywkowy (np. towarzyski, ludowy, nowoczesny).

8.      TEATR

Każde dziecko jest na swój sposób artystą. Jest to bardzo dobra informacja, bo sztuka np. malowanie, śpiewanie pozwala rozwijać i kształtować mózg. Niektórzy z nas mają w domu do czynienia z młodym, początkującym artystą. To od nas – dorosłych zależy czy tą wyjątkowość zauważymy i nią umiejętnie pokierujemy. Poniżej kilka przykładów wielkich artystów, którzy zaczęli rozwijać swoje talenty i pasje w bardzo młodym wieku.

Za cudowne dziecko uważany był Wolfgang Amadeus Mozart. Urodził się 27 stycznia 1756 w Salzburgu. Już jako dziecko wykazywał niezwykłe zdolności muzyczne. Mozart swój pierwszy utwór napisał jako 5-latek, symfonię skomponował w wieku lat 8, zaś operę —12. Piętnastoletni młodzieniec miał na swoim koncie ponad 100 utworów! Pisał prosto z głowy, bez prób i poprawek, pozostawiając po sobie olbrzymie dzieło — prawie 700 utworów.

W Polsce również możemy być dumni z naszego rodaka —  Witolda Lutosławskiego. To wybitny  polski kompozytor czasów współczesnych. Ceniony także jako dyrygent i pianista. Od dziecka miał do czynienia ze sztuką. Pierwsze kompozycję zaczął tworzyć już w wieku 9 lat. Powstało wówczas Preludium na fortepian. Pobierał nauki gry na skrzypcach i fortepianie, a później kompozycji.

KONKURS:

Świetlica szkolna organizuje konkurs przeznaczony dla uczniów klas 1-3.

Zapraszamy do podzielenia się swoim talentem! Może to być rysunek, pejzaż, portret, plakat, rzeźba wykonana z masy solnej, konstrukcja z zapałek, patyczków po lodach lub innego materiału, wiersz, opowiadanie, tekst piosenki, fotografia.

Zasady konkursu:

1. Należy wykonać zdjęcie swojej pracy i dołączyć do niej metryczkę (imię, nazwisko, klasa).

2. Pracę należy przesłać na adres ewa.magda@sp4.sanok.pl do dnia  15.05.2020 roku.

Zespół Wychowawców Świetlicy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *