----
Realizując politykę prozdrowotną szkoły systematycznie zwiększamy ofertę, jakość i skuteczność edukacji zdrowotnej naszych uczniów. Traktujemy ją podmiotowo i długofalowo, obejmujemy jej zasięgiem coraz większe grono odbiorców. Współpracujemy z rodzicami, instytucjami, zapraszamy specjalistów. Ewaluujemy i modyfikujemy wprowadzone treści
z uwzględnieniem potrzeb i wniosków.
Środowiskowy Program Promocji Zdrowia opracowany przez zespół pracowników Akademii Medycznej w Lublinie, realizujemy od 1996r., dostosowując go do potrzeb i realiów środowiska szkolnego.
Podstawowe cele programu:
Cel bezpośredni – odnoszący się do ucznia:
w wyniku realizacji programu uczeń ma posiąść zdolności samodzielnego dokonywania wyboru zachowań właściwych dla zdrowia własnego i innych ludzi.
Cel pośredni – odnoszący się do środowiska domowego i szkolnego ucznia:
w wyniku realizacji programu zostanie podniesiona jakość działań podejmowanych na rzecz zdrowia ucznia przez osoby sprawujące nad nimi opiekę.
Realizowana podczas zajęć problematyka została podzielona na sześć bloków tematycznych:
- Promocja zdrowia
- Zdrowy styl odżywiania
- Ruch w życiu człowieka
- Higiena osobista i higiena otoczenia
- Bezpieczeństwo w życiu codziennym
- Zdrowie psychiczne.
Zajęcia prowadzą z uczniami wychowawcy klas podczas godzin wychowawczych. Treści i zakres realizowanych zagadnień uwzględniają oczekiwania głównego odbiorcy działań edukacyjnych oraz są dostosowane do ich potrzeb, problemów i zainteresowań.
Program realizowany jest we wszystkich klasach 1-8.
Cel bezpośredni – odnoszący się do ucznia może być osiągnięty przez:
- Ukazanie uczniowi wartości zdrowia jako potencjału, którym dysponuje.
- Zapoznanie ucznia ze sposobami zachowania i umacniania, a także poprawy zdrowia.
- Przekazanie i utrwalenie zasad zdrowego stylu życia.
- Informowanie o rożnych rodzajach zagrożeń zdrowia człowieka i możliwościach ich minimalizowania
i eliminowania. - Rozwijanie zdolności do samokontroli, samoobserwacji i samo pielęgnacji zdrowia oraz do wspierania innych ludzi w tych zachowaniach.
- Kształtowanie umiejętności różnorodnego rozwijania własnych problemów zdrowotnych.
- Wyrobienie postawy odpowiedzialności za swoje zdrowie wraz z umiejętnością przewidywania skutków własnych zachowań.
Cel pośredni – odnoszący się do środowiska domowego i szkolnego ucznia może być osiągnięty przez:
- Uzupełnienie i wzbogacenie wiedzy o zdrowiu, jego wartości oraz jego zagrożeniach.
- Ukazanie możliwości wspomagania dziecka (ucznia) w działaniach na rzecz zdrowia i niwelowaniu stanów zagrażających temu.
- Przedstawienie możliwości zmian otoczenia dziecka na otoczenie zdrowsze. Aleksandra Czech